ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی در حوزه فرآورده های نفتی و محصولات مرتبط

آشنایی با عایق های رطوبتی

آشنایی با عایق های رطوبتی

اگر رطوبت به خانه ها و سازه ها وارد شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ آیا تا به حال تجربه چنین اتفاقی را داشته اید؟ به طور کلی هنگامی که رطوبت کم کم شروع به نفوذ به ساختمان ها می کند، فرسودگی با خود به همراه دارد. اگر از مقدار مشخصی نفوذ رطوبت بیشتر شود آسیب های جدی به ساختمان وارد خواهد شد. در اینگونه شرایط باید به دنبال راهی بود تا از نفوذ رطوبت جلوگیری کرد.

عایق های رطوبتی این کار را به خوبی انجام می دهند. اگر هر قسمت از ساختمان تحت نفوذ رطوبت قرار گرفته باشد با عایق بندی جلوی نفوذ مجدد رطوبت گرفته می شود.

حال اگر دوست دارید در این حوزه اطلاعات علمی تر و دقیق تری داشته باشید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 

تعریف عایق رطوبتی

عایق های رطوبتی یک پوشش هستند که از مواد مختلفی ساخته می شوند. هدف از تولید عایق های رطوبتی، حفاظت در مقابل آب و رطوبت می باشد. هر جایی که ردی از آب وجود داشته باشد استفاده از عایق های رطوبتی الزامی است. به طور مثال در استخرها، سرویس های بهداشتی، حمام و….. باید استفاده از عایق های رطوبتی را اولویت اصلی قرار داد.

شاید برایتان سوال ایجاد شود که رطوبت چه خسارت هایی ایجاد می کند که باید حتما از عایق رطوبتی استفاده کنیم! همانطور که مستحضر هستید رطوبت می تواند باعث ایجاد قارچ، کپک، زنگ زدگی فلزها، یخ زدگی سازه ها و…. شود.

 

انواع عایق های رطوبتی

عایق های رطوبتی تنوع زیادی دارند. برای اینکه متوجه شوید کدام عایق برای شما بهتر است، توصیه می کنیم با انواع آن آشنا شوید. دانستن ویژگی های هر نوع می تواند انتخاب صحیح را برای شما آسان تر نماید.

عایق های رطوبتی با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده و شیوه اجرا دسته بندی می شوند.

 

1. عایق رطوبتی بر اساس شیوه اجرا

خود عایق های رطوبتی بر اساس اجرا به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول با گرما دادن و حرارت دادن می توان عایق رطوبتی را به سطحی که مد نظرمان است بچسبانیم. در دسته دوم شیوه کاملا متفاوت است؛ به اصطلاح به آن سرد اجرا گفته می شود. در روش دوم باید همه جزئیات را با یکدیگر مخلوط کنیم تا بتوانیم عایق را به سطح مورد نظر بچسبانیم.

 

2. عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل دهنده

از مهمترین کاربردهای عایق های رطوبتی می توان به آب بندی، چسباندن، عایق کاری و در بسیاری از مواقع به منظور رنگ کردن بسیاری از مکان ها اشاره کرد. امروزه عایق هایی در حال تولید هستند که علاوه بر خاصیت آب بندی، خاصیت مقاومت پذیری در برابر اشعه یو وی را دارند. این عایق های نسل جدید کاربری بهتر و آسانتری نسبت به مدل های قبلی دارند.

اگر شما جز آن دسته افراد هستید که می خواهید مناسب ترین و کاربردی ترین عایق را انتخاب کنید حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید تا بتوانید با شناخت عایق مناسب، انتخاب درستی داشته باشید.

 

عایق های رطوبتی نانو

نسل جدید عایق ها، عایق های نانو هستند. تفاوت عمده این عایق ها با عایق های معمولی مقاومت آنها در برابر قارچ و کپک می باشد. عایق های معمولی تنها در مقابل رطوبت مقاوم هستند. در عایق های نسل جدید، فناوری نانو به کار گرفته شده است. از اینرو می توان آنها را در دسته عایق های پلیمری قرار داد. فناوری نانو به عایق ها کمک می کند که آب گریز باشند و دوام و استقامت بالاتری داشته باشند.

همانطور که می دانید عایق ها در صنعت ساختمان بسیار پر کاربرد هستند. امروزه اکثر مهندسان به سمت استفاده از عایق های نانو رفته اند. زیرا معتقد هستند تکنولوژی بکار رفته در این دسته از عایق ها، عملکرد را بهتر و متفاوت تر کرده است.

در صنعت ساختمان از عایق های نانو برای آب بندی پشت بام، دیوارها، لوله های آب و… استفاده می شود.

یکی از مزیت های عایق های نانو نسبت به عایق های معمولی نازک بودن لایه های آن می باشد. در عایق های نانو لایه ها به قدری نازک در کنار هم قرار گرفته اند که کار نصب را بسیار آسان کرده اند.

 

عایق های رطوبتی بر پایه قیر

قیرگونی: از اولین و سنتی ترین روش ها برای ایجاد عایق رطوبتی می توان به قیر و گونی اشاره کرد. این روش از سال های دور مورد استفاده بسیاری از افراد بوده است. این روش با پارچه ای به اسم گونی به همراه مقداری قیر انجام می گرفته است. البته امروزه در بعضی نقاط هنوز شاهد استفاده از این روش سنتی هستیم.

گونی ها نیز خود دارای مدل های مختلفی هستند و با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند.

در این روش قیر را از تقطیر نفت خام تهیه می کنند که از ترکیب هیدروکربن های آلی به دست می آید.

ایزوگام: ایزوگام ها نوع پیشرفته تر همان روش سنتی قیر و گونی می باشند. احتمالا در سطح شهرتان مغازه های زیادی را دیده اید که لایه های رولی از قبل آماده شده ای را در مغازه هایشان دارند. هنگامی که فردی به مغازه آنها مراجعه می کرد بر حسب متراژی که داشت، چند رول خریداری می کرد و با حرارت دادن روی مکان های مختلف آنها را می چسباند. معمولا از ایزوگام برای سقف و دیوار استفاده می شود.

ایزوگام از قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده است. ایزوگام را می توانید در ابعاد و ضخامت های مختلف و پوشش های ساده و فلزی تهیه کنید. ایزوگام ها قدرت زیادی در برابر انبساط و انقباض دارند. از این رو می توان آنها را جز انعطاف پذیرترین عایق های به حساب آورد.

اصولا عمر مفید ایزوگام ها 10 سال می باشد و در این بازه زمانی نیازی به ترمیم ندارند.

 

عایق های رطوبتی سیمانی

عایق های رطوبتی سیمانی در مجموعه عایق های رطوبتی پلیمری قرار دارند. برای چسبندگی بیشتر و انعطاف پذیری بالاتر آنها از مواد پلیمری استفاده می شود. حتی در برخی موارد برای اینکه عایق های سیمانی کارایی و عملکرد بهتری داشته باشند از ذرات نانو در آنها استفاده می شود.

یکی از محدودیت های استفاده از عایق های رطوبتی، استفاده از آنها در محیط هایی است که امکان ترک خوردگی وجود داشته باشد.

اما این عایق های مقاومت و پایداری خوبی در برابر فرسایش دارند. توصیه می کنیم از این عایق ها در مکان های مرطوب و دیوارهای ساختمان ها بیشتر استفاده کنید.

تجربه نشان می دهد استفاده از عایق های سیمانی در استخر و مخازن آب کارایی بسیار خوبی داشته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + 17 =