ارائه خدمات تخصصی آزمایشگاهی در حوزه فرآورده های نفتی و محصولات مرتبط

نفت و مشتقات نفتی

نفت و مشتقات نفتی

همه ما می دانیم امروزه نفت یک ماده ارزشمند و گرانبهاست. این ماده منشا اصلی انواع مشتقات نفتی است. نفت که یک ماده سیاه رنگ است حدود 4500 سال پیش در کشور عراق کشف شد.

نفت حاصل سوخت های فسیلی است که می توان آن را از اعماق زمین استخراج کرد.

هنگامی که عملیات استخراج نفت تمام می شود، نفت استخراج شده به پالایشگاه منتقل می شود و در آنجا با روش های مختلفی به فرآورده های قابل استفاده تبدیل می شود.

این فرآورده های نفتی، مشتقات نفتی برج تقطیر می باشند. بنزین، گازوئیل، سوخت جت، مواد اولیه پتروشیمی، قیر، آسفالت و…. در درسته مشتقات نفتی قرار دارند.

در ادامه قصد داریم درباره محصولات و مشتقات نفتی توضیحات بیشتری ارائه کنیم.

محصولات و مشتقات نفتی:

 

1. پروپان:

پروپان یک گاز است که از فرآوری گاز طبیعی و تصفیه نفت خام ایجاد می شود و با تحت فشار قرار دادنش به مایع تبدیل می شود. از پروپان در صنایع جوشکاری، لوله سازی، خشک کردن غلات و مراکز تحقیقاتی استفاده می گردد.

این گاز مایع در تانکر های مخصوص حمل می شود و در سیلندرها به عنوان سوخت ذخیره می گردد.

 

2. بوتان:

بوتان یک گاز قابل اشتعال است و برای پخت و پز و سوخت فندک کاربرد دارد.

 

3. گاز ال پی جی:

این گاز از ترکیب پروپان و بوتان تولید می شود که به عنوان سوخت خودروها قابل استفاده می باشد.

 

4. گاز سی ان جی:

از این گاز به عنوان یک سوخت جایگزین استفاده می کنند. این سوخت می تواند جایگزین بنزین، گازوئیل و گاز مایع باشد. گاز سی ان جی آلودگی کمتری دارد و هنگام نشت از ایمنی بهتری برخوردار است.

 

5. بنزین:

بنزین جز پر مصرف ترین فرآورده های نفتی به حساب می آید. از بنزین به عنوان سوخت برای تمام موتورهای قابل احتراق استفاده می شود.

در ادامه به معرفی محصولاتی می پردازیم که در عین حال که از مشتقات نفتی می باشند، غیر سوختی هستند.

 

6. قیر و آسفالت:

یکی از محصولات پرکاربرد قیر و آسفالت است. امروزه در جاده سازی، مصالح ساختمانی و…. از قیر و آسفالت استفاده زیادی می شود.

 

7. روغن های پایه:

روغن های پایه نقش روان کنندگی دارند و با اضافه شدن ادتیو/مواد افزودنی در دستگاه های صنعتی یا ماشین آلات کارخانه ای از آنها استفاده می شود.

 

8. روغن پارافین مایع:

احتمالا حداقل برای یکبار هم که شده پارافین را از نزدیک دیده اید. زیرا پارافین یک روغن بی بو و کاملا شفاف است که در نساجی، صنایع آرایشی و بهداشتی و … کاربردهای زیادی دارد.

 

8. پروپیلن:

پروپیلن یک پلیمر به حساب می آید که در ساخت قطعات پلیمری کاربردهای فراوانی دارد. به طور مثال داشبورد، سپر، کنسول ماشین از پروپیلن ساخته شده است.

 

9. آروماتیک:

شاید نام آروماتیک برایتان ناآشنا باشد. اما این ماده به قدری در زندگی تک تک ما کاربرد دارد که به هیچ عنوان نمی توان از معرفی آن چشم پوشی کرد. از آروماتیک برای تهیه انواع رزین ها، الیاف های مصنوعی، مواد منفجره، مواد شوینده، آفت کش ها، تولید قطعات هواپیما، ساخت داروها و سیستم های الکترونیکی استفاده می شود.

 

10. موم و پارافین جامد:

یک ماده جامد سفید رنگ و گاهی بی رنگ که از نفت و ذغال سنگ استخراج می شود.

پارافین ها به سه دسته تقسیم می شوند که شامل، پارافین خوراکی، بهداشتی و صنعتی می شود.

از پارافین برای تولید مدادرنگی، عایق های الکترونیکی، سالن های زیبایی و… استفاده زیادی می شود. حتی از این ماده در علم پزشکی نیز استفاده می شود. پزشکان معتقد هستند پارافین می تواند کاهش دهنده در مفاصل و عضلات باشد.

 

11. گریس:

گریس یک روان کننده نیمه جامد است که برای جلوگیری از ورود گرد و خاک به داخل دستگاه های مختلف استفاده می شود. زمانی که یک دستگاه گریس کاری می شود، هنگام روشن شدن اصطکاک کمتری خواهد داشت و می تواند از زنگ زدگی و خوردگی قطعات تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد.

 

12. روغن سفید:

از پالایش روغن پایه، روغن سفید استخراج می شود که برای پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

13. وایت اسپریت:

وایت اسپریت یک حلال نفتی است که در نقش رقیق کننده عمل می کند. از این حلال می توان در رنگ سازی، تینرسازی، تولید واکس و پولیش استفاده نمود.

بعضی از افراد از وایت اسپریت برای چربی گیری فلزات استفاده می کنند.

 

14. گوگرد:

از گوگرد برای تولید اسیدهای پتروشیمی استفاده می شود. از اهمیت و کاربرد گوگرد در صنعت کشاورزی نمی توان غافل شد. گوگرد می تواند در رشد گیاهان تاثیر به سزایی داشته باشد.

امیدواریم با این مطلب با نفت و مشتقات نفتی و کاربردهای آنها آشنایی لازم را پیدا کرده باشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =